STANOWISKO MINISTERSTWA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Z 8 GRUDNIA 2011 R.
W SPRAWIE PRZESŁANEK ODSTĄPIENIA OD KARANIA PRZEDSIĘBIORCY ZA PRZEKROCZENIE
PRZEZ KIEROWCĘ CZASU PRACY
(MR-1-jd-061-32/11 Doc. 1168911)
Biuro
Informacji i Promocji Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej wyjaśnia, że zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o
czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 92, poz. 879 ze
zm.) „Warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia,
których wysokość jest uzależniona od liczby przejechanych kilometrów lub ilości
przewiezionego ładunku, jeżeli ich stosowanie mogłoby zagrażać bezpieczeństwu
na drogach lub
zachęcać do naruszania przepisów rozporządzenia (WE) nr
561/2006.” Podobną regulację
zawiera art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr
561/2006, zgodnie z którym przedsiębiorstwo
transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych
składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od
przebytej odległości i/lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może
zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.
Oznacza to, że nie można stosować akordowego systemu wynagradzania, chyba że wykaże
się, iż nie pogarsza on bezpieczeństwa na drogach. (komentarz do art. 26 ustawy o czasie
pracy kierowców, M.B.Rycak, Oficyna 2009).
Dotychczasowe
zapisy ustawy o transporcie drogowym pozostają mało elastyczne w
zakresie możliwości odstąpienia od ukarania przedsiębiorcy, gdy kierowca
popełnił naruszenia z czasu pracy, a jeżeli miały one charakter rażący wydanie
decyzji nakładającej karę administracyjną ma charakter obligatoryjny. Nowe
zapisy art. 92b ww. ustawy nakazują odstąpienie od ukarania przedsiębiorcy,
jeżeli wykaże on że dopełnił obowiązków, o których mowa w pkt
1 – 2. Sformułowania użyte w nowelizacji nie są tak precyzyjne, aby można było
opracować katalog właściwych zaświadczeń, jakie należy okazać celem
udokumentowania powyższego. Należy zatem przyjąć, że dopuszczalna jest wszelka
dokumentacja, stanowiąca dowód na dopełnienie powyższych obowiązków, która
podlega następnie ocenie przez organ prowadzący postępowanie administracyjne a
w dalszej kolejności ewentualnie przez sąd administracyjny.